Tα βήματα για τη δημιουργία e-shop
1/10/2012 Επιχειρηματικότητα   Marketing - Digital Marketing  

Μέσα στην κρίση της αγοράς, με αυξημένη την ανάγκη περιορισμού των λειτουργικών εξόδων των επιχειρήσεων, πολύς λόγος γίνεται για τη δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων στο Διαδίκτυο προκειμένου να αυξηθεί ο τζίρος. Ας δούμε, λοιπόν, το θέμα όσο μπορούμε καλύτερα.

Το ηλεκτρονικό κατάστημα είναι μία ιστοσελίδα που περιλαμβάνει όσα προϊόντα θέλουμε να πουλήσουμε σε πελάτες. Τα προϊόντα αυτά πρέπει να υπάρχουν σε στοκ (ή να μπορούμε να τα έχουμε πολύ γρήγορα εφόσον παραγγελθούν) και να μπορούμε να τα αποστείλουμε στους πελάτες μας. Για την πληρωμή μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάποια τράπεζα (ασφαλής συναλλαγή μέσω Ιντερνετ) ή το paypal (διαδεδομένο σε νεαρές ηλικίες) ή η κλασική αντικαταβολή. Το περιεχόμενο του καταστήματος μπορεί να αλλάζει από την ίδια την επιχείρηση με τα νέα προϊόντα, τις αλλαγές τιμών, τις προσφορές.

Γενικά στο ηλεκτρονικό κατάστημα συνηθίζεται να υπάρχουν καλύτερες τιμές από αυτές του φυσικού καταστήματος. Απλά, διότι δεν απασχολείται πωλητής για την πώληση. Ενα κίνητρο παραπάνω λοιπόν για τον πελάτη. Με τη χρήση μίας μεταφορικής μαζικά, μπορείτε να πετύχετε εξαιρετικές τιμές αποστολής ακόμα και 2€ για δέματα έως 2 κιλά σε όλη την Ελλάδα. Στις συναλλαγές σας, η τράπεζα χρεώνει συνήθως 1-3% προμήθεια, αλλά τα χρήματά σας κατατίθενται απευθείας στον εμπορικό σας λογαριασμό σε 1 εργάσιμη ημέρα. Μπορείτε να ενεργοποιήσετε και δόσεις μηνιαίες (άτοκες ή έντοκες) για πληρωμή προϊόντων μεγάλης αξίας.

Το ηλεκτρονικό κατάστημα μπορεί να συνδεθεί με το εμπορικό σας πρόγραμμα ώστε να ανανεώνεται αυτόματα το απόθεμα και να γίνονται οι τιμολογήσεις. Σε άλλη περίπτωση, λαμβάνετε την παραγγελία του πελάτη και τιμολογείτε σε δεύτερο στάδιο. Και οι δύο τακτικές ακολουθούνται από τις ελληνικές επιχειρήσεις. Ανάλογα με το πλήθος των αγορών επιλέγετε το τι θα ακολουθήσετε.

Σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα θα πρέπει να προσέξετε πολύ τους όρους εγγύησης και την περιγραφή των χαρακτηριστικών. Είναι πολύ άσχημο να υπάρχει αναντιστοιχία μεταξύ παραγγελίας και παραλαβής. Και το ακόμα χειρότερο, οι αγοραστές σχολιάζουν σε φόρουμ τους κακούς εμπόρους και άρα χάνετε εν συνεχεία και άλλους αγοραστές που διάβασαν τις κακές κριτικές.

Η δυνατότητα φόρμας επικοινωνίας των πελατών είναι πολύ σημαντική. Η μεταπωλητική συμπεριφορά των διαδικτυακών καταστημάτων είναι τρομακτικός παράγοντας αύξησης του πελατολογίου. Λάθη μπορούν να συμβούν. Αν τα αντιμετωπίσεις σωστά, έγκαιρα και προς όφελος του πελάτη, θα σου δημιουργήσουν καλό όνομα και ροή νέων πελατών.

Ταυτόχρονα με το ηλεκτρονικό κατάστημα, μπορείτε να συνδυάσετε και άλλα εργαλεία πώλησης, όπως η πώληση κάποιου προϊόντος σας μέσω των υπερεκπτωτικών ιστοσελίδων (dealmyday, groupon κ.ά.). Θέτοντας έκπτωση σε κάποιον κωδικό σας πάνω από 50% μπορείτε να πουλήσετε μαζικά σε πολλούς πελάτες και σε μικρό χρονικό διάστημα να αποκτήσετε ευρύ πελατολόγιο. Ισως η πιο φθηνή διαφήμιση σε πλατύ κοινό αυτήν τη στιγμή. Αφού, αφαιρούμενης και της προμήθειας της εκπτωτικής ιστοσελίδας, πουλάτε σχεδόν στο κόστος. Αλλά κερδίζετε επισκέπτες στην ιστοσελίδα σας και τζίρο.

Το πλεονέκτημα του ηλεκτρονικού καταστήματος είναι ότι πουλά για εσάς 24 ώρες/365 ημέρες τον χρόνο.

Θα πρέπει καταληκτικά να επισημανθεί ότι η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος δεν συνεπάγεται αυτομάτως και ροή πελατών. Οπως και στα φυσικά καταστήματα, απαιτείται διαφήμιση. Φυσικά ηλεκτρονική. Αριστος και προσιτός τρόπος είναι τα Adwords της Google που σε κάθε αναζήτηση λέξης από χρήστη αναδύεται η διαφήμιση της επιχείρησης. Αν πουλάς για παράδειγμα παπούτσια και ο χρήστης ψάξει στο Διαδίκτυο φράση που να περιέχει τη λέξη «παπούτσια», η διαφήμιση της επιχείρησής σου θα εμφανιστεί δίπλα από τα αποτελέσματα αναζήτησης. Καλές ηλεκτρονικές πωλήσεις σε όλους λοιπόν. Δοκιμάστε το. Αξίζει.

Το κόστος εγκατάστασης και οι δωρεάν λύσεις
Το κόστος ηλεκτρονικού καταστήματος ξεκινά από τα 1.000-2.000€ και φτάνει τα 5.000€ για μία πιο επαγγελματική παρουσίαση με καλό γραφιστικό κομμάτι. Μία μέση τιμή είναι οι 2.000€ για τη δημιουργία και 300-400€ τον χρόνο για φιλοξενία σε σέρβερ. Επειδή περιέχει πελάτες, παραγγελίες, προϊόντα, μην επιλέγετε την πιο φτηνή και -ενδεχομένως- αναξιόπιστη λύση. Θα το αποσβέσετε ως κόστος όταν αποφύγετε την πρώτη «αναποδιά».

Θα πρέπει να προσέξετε το εξής: να σας μάθουν πώς να προσθαφαιρείτε περιεχόμενο οι ίδιοι ή κάποιο δικό σας πρόσωπο (υπάλληλος ή οικογενειακό πρόσωπο). Είναι δυσλειτουργικό να στέλνετε υλικό στον προγραμματιστή και να περιμένετε αυτός να ενημερώσει το κατάστημα (και δαπανηρό επίσης).Εδώ και 3 χρόνια, εκτός του κόστους δημιουργίας ηλεκτρονικού καταστήματος, υπάρχει και η δυνατότητα μίσθωσης ηλεκτρονικού καταστήματος.

Αρκετές εταιρείες, π.χ. skroutz, έχουν δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό πολυκατάστημα στο οποίο μπορούν να σας «μισθώσουν» κατάστημα για την επιχείρησή σας για όσο διάστημα το χρειάζεστε. Αρα, με κόστος όχι παραπάνω από 30-100€ τον μήνα μπορείτε να δοκιμάσετε την ιδέα του ηλεκτρονικού καταστήματος χωρίς να απαιτείται σημαντική δαπάνη εφάπαξ. Το μειονέκτημα του ενοικιασμένου καταστήματος είναι πως δεν φαίνεσαι ανεξάρτητος και άρα «δυνατός» στην αγορά.

Η επιδότηση ηλεκτρονικού καταστήματος γίνεται μόνο στο πλαίσιο δράσεων για εκσυγχρονισμό επιχειρήσεων που αυτό το διάστημα δεν υπάρχουν στο ΕΣΠΑ.

Στο Διαδίκτυο μπορείτε να βρείτε ηλεκτρονικό κατάστημα με δωρεάν πλατφόρμα (JOOMLA), αλλά εν γένει μέχρι να μάθετε να το φτιάξετε όπως πρέπει, θα σας πάρει χρόνο. Μία άλλη πλατφόρμα τεράστιων δυνατοτήτων είναι και το Drupal, αλλά γνωρίζουν να την προγραμματίζουν μόνο εξειδικευμένες εταιρείες.

Πηγή: ethnos.gr